Annak ellenére, hogy ma már
napról-napra egyre több webshop kínálatából válogathatunk a szépségápolási
termékektől kezdve a ruhákon át egészen az elektronikai cikkekig, sokan még
mindig ódzkodnak az internetes vásárlástól. A mai poszttal nekik szeretnék segíteni,
összegyűjtve az elmúlt 6 év online shopping tapasztalatát. Mivel elég sok gondolat
jutott eszembe a témával kapcsolatban, két részre bontottam az egészet. Az első
részben a dolog technikai oldaláról olvashattok, a következőben pedig a kedvenc
és kipróbált webáruházaimból hozok egy válogatást, hogy honnan, mit és hogyan
érdemes rendelni, mennyi szállítási idővel lehet kalkulálni az egyes helyeknél,
és hasonlók.
Még ma is határozottan emlékszem az első online rendelésemre, ami egy no name ecsetkészlet volt az eBay-ről. Első körben mindenképpen valami olcsó dolgot szerettem volna vásárolni, hogy ha mégsem érkezik meg, akkor ne dobjak ki túl sok pénzt az ablakon. Akkor még fogalmam sem volt róla, hogy nagyjából mennyi lehet a szállítási idő, így már teljesen el is felejtkeztem róla, amikor egyszer csak váratlanul megérkezett a csomagom. Szerencsére minden rendben volt a termékkel, úgyhogy onnantól kezdve beindult a gépezet, és ma már szinte a vásárlásaim ⅓-át online tudom le.
Ha még nem vásároltál korábban
online, Neked is azt tudom javasolni, hogy kezdj valami aprósággal. Az eBay
tele van $1-os ékszerekkel és egyéb csecsebecsékkel, amik garantáltan meghozzák
a kedved az internetes vásárláshoz. Ha pedig mindenképpen belföldről vásárolnál
először, bemelegítéshez tökéletes lehet az eMag, ahonnan szállítási költség
nélkül már pár száz forintért rendelhetünk szépségápolási termékeket.
Előnyök:
- kényelmes: Az online
shopping legnagyobb előnye, hogy otthonról, kényelmesen tudunk hozzájutni a
kiszemelt termékekhez. Anélkül, hogy át kellene magunkat verekedni a városon és
egy kisebb embertömegen, hogy aztán szembesüljünk azzal, hogy pont az orrunk
előtt vitték el az utolsó darabot.
- különleges, egyedi dolgok is beszerezhetőek:
Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy online olyan dolgokhoz is
hozzájuthatunk, amikhez a közvetlen környezetünkben nem. Gondoljatok csak az Etsy vagy a Meska kézműves csodáira, az eBay filléres kincseire vagy éppen a Lookfantastic-ról beszerezhető Caudalie termékekre.
- sokszor olcsóbb, mint egy hagyományos üzlet:
Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy egy parfüm hogyan kerülhet háromszor
annyiba a Douglas-ban, mint az Iparfümérián. A válasz nagyon egyszerű, és köze
sincs a hamisítványokhoz. Egy webáruháznak nem kell üzlethelyiséget bérelnie
több százezer, forintért, nem kell annyi alkalmazottat fizetnie, így ezeknek a
költségét nem kell beépítenie a termékek árába.
- különleges akciók: Szerencsére ma
már egyre több szuper akciót lehet kifogni a webáruházakban is, a legismertebb
például a black friday, amit egyre több hazai online bolt is alkalmaz. Ilyenkor
akár az eredeti ár töredékéért juthatunk hozzá bizonyos (főleg elektronikai)
termékekhez.
Hátrányok
- várni kell a termékre: Természetesen
mint minden másnak, az online vásárlásnak is vannak hátrányai. Az egyik
legjelentősebb, hogy nem lehet egyből a miénk a kiszemelt termék, így például
ajándék vásárlásnál nem árt előre gondolkodni. Főleg a karácsonyi szezonban,
ugyanis akkor a megnövekedett forgalom miatt az átlagosnál is többet kell várni
egy-egy csomagra.
- méretproblémák: Akármennyire is
körültekintőek vagyunk, sajnos mindig benne van a pakliban (főleg a Kínából
rendelt ruháknál), hogy nem lesz jó a méret. Vásárlás előtt érdemes
áttanulmányozni a mérettáblázatokat, illetve egyre több webshopnál van arra
lehetőség, hogy a vásárlók saját maguk is feltölthessenek képeket a
termékekről. Ezek alapján nagyjából be lehet lőni, hogy az adott ruhadarabból
mekkora méret lesz számunkra megfelelő, illetve, hogy várhatóan hogyan fog majd
állni rajtunk.
- színeltérés: A méretproblémák
mellett számolnunk kell azzal is, hogy a színek élőben nem minden esetben
lesznek pont olyanok, mint ahogyan a terméklapon látjuk. Ezzel sajnos nem nagyon tudunk mit tenni. Ha viszont teljesen más
színben kaptuk meg a kiválasztott terméket, mint amilyenben megrendeltük,
érdemes felvenni a kapcsolatot a webáruházzal, eBay és Aliexpress esetén pedig az eladóval. Szerencsére a hazai webáruházaknál 14 napig bármilyen indok nélkül elállhatunk a vásárlástól, így ha élőben mégsem tetszik a kapott termék színe, vagy anyaga, esetleg ha nem jó a mérete, nyugodtan lehet élni ezzel a joggal.
Fizetés: a hosszú várakozási idő és a méretbeli problémák mellett ami a legjobban el szokta ijeszteni az embereket az online vásárlástól, az a fizetés. Sokan vagy nem szívesen adják meg a bankkártyájuk adatait, vagy attól félnek, hogy ha mégsem érkezik meg a rendelésük, akkor nem tudják majd visszaszerezni a pénzüket. Ezt a legkönnyebben úgy tudjuk kivédni, ha utánvéttel fizetünk, azzal viszont számolnunk kell, hogy ez általában valamivel drágább, mint a bankkárytás fizetés vagy az átutalás. Külföldi rendeléseknél utánvétre nincs lehetőség, viszont ott meg a legtöbb esetben használhatunk Paypalt, ami az egyik legbiztonságosabb fizetési rendszer.
Szállítás
Szállítás
Az online vásárlás egyik
legkritikusabb pontja a szállítás, ugyanis 1-2 naptól egészen 30-40 napig is
terjedhet az időtartama. A hazai webáruházakból rendelt csomagok általában már
3-4 nap alatt megérkeznek, ha van az adott termék(ek)ből raktáron, a külföldi
webáruházaknál viszont ennél jóval hosszabb idővel kell számolnunk. Persze ez
nagyban függ a szállítási módtól is. Itthon a nagyobb webáruházak általában futárszolgálattal
küldik a csomagokat, de sok helyen van lehetőség személyes és Pick-Pack
pontos átvételre is, ezeknek a költsége nagyjából 500-1500 Ft között
mozog.
A külföldi webshopoknál is többféle lehetőség közül választhatunk, a
legolcsóbb a standard postai szállítás, aminél nagyjából 3-4 hetes átfutási idővel kell kalkulálni és itt nem kapunk követési számot a csomaghoz. Ha
fontos, hogy hamar megérkezzen a rendelésünk, és/vagy szeretnénk folyamatosan
nyomon követni az útját, érdemes csomagküldő szolgálattal (pl. DHL,
UPS, TNT) kérni a szállítást, aminél viszont mindenképpen számítsunk arra, hogy a postaköltség egy 3-5 ezer forinttal meg fogja dobni a végösszeget.
Ti szoktatok online vásárolni? Mi volt az első dolog, amit interneten keresztül vásároltatok?
Már nem emlékszem, de a futárok és postások telefonszáma megvan, már ismernek :) Évek óta rendelünk netről, még minden megérkezett.
VálaszTörlésMég soha nem rendeltem online, most szeretném elkezdeni, mert a kisfiam születése óta nem nagyon tudok kimozdulni, pláne nem vásárolni. Az első rendelésem magyar dizájnertől volt, most várom a Dorka Petrity táskámat :-) Aztán később majd belevetem magam a webshopok kínálatába!
VálaszTörlésÉn nagyon szeretek online rendelni.. amikor nincs postaköltség valamilyen akció keretén belül, van hogy egy héten 3-4x is jön a futár :D Már csak annyit mond, hogy szia, most fordultam be az utcába :D :D
VálaszTörlésTényleg nagyon jó megrendelni valamit... otthon vagy, kényelemben, nyugodtan át tudod gondolni, számolgatni, máshol utánanézni. Egyes webshopok még ajándékot is küldenek a rendelés mellé. :)
Bizony-bizony. Régebben nálunk is volt olyan, hogy egy héten többször is jött a postás. Bár ő szerintem annyira nem szerette azt az időszakot. :D
VálaszTörlésHidd el, nagyon hamar bele fogsz jönni. :) Én is most szereztem be életem első dizájner darabját, hozzád hasonlóan pont egy Dorka Perity táska "személyében".
VálaszTörlésNekem egy-két apróságtól eltekintve eddig minden megérkezett, pedig 100-nál is több dolgot rendelgettem már az évek során. Ami pedig nem ért ide, ott reklamáltam, és visszaküldték a pénzem. :)
VálaszTörlés